פיילוט המצלמות של אקים לשמירה על ביטחונם של האנשים, יצא לדרך!

במסגרת תפקידו של אקים כארגון סנגור של אנשים עם מוגבלות שכלית ושל בני משפחותיהם, פעלנו בחודשים האחרונים למציאת פתרונות מתקדמים לשמירה על ביטחונם ושלומם של אנשים לא ורבליים ובמצב סיעודי בחללים הציבוריים והפרטיים במסגרות הדיור. במסגרת זו, יזמנו  בחודשים האחרונים שיתוף פעולה עם חברת HIKVISION ובתמיכת משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הבריאות ומשרד המשפטים (הרשות להגנת הפרטיות)  גיבשנו מתווה לפיילוט, במטרה לחוקק חוק המתיר התקנת מצלמות גם בחללים פרטיים (חדרי שינה ושירותים) במסגרות דיור, שבהם מתגוררים אנשים במצבים טיפוליים וסיעודיים, שאינם ורבליים. המטרה הינה לשמור על ביטחונם האישי של האנשים ולצמצם את מקרי הפגיעה בהם ותוך הקפדה יתירה על פרטיותם ועל כבודם.

בחרנו בהוסטל אקים  "יד ביד" באבן יהודה לביצוע הפיילוט. ככל שהפיילוט יצליח, הרי שאנו מקווים שהוא יאומץ על ידי משרדי הממשלה, ויעוגן בחקיקה מתאימה שתאפשר לעשות בו שימוש נרחב. במסגרת הפיילוט יותקנו לתקופה של כחודש ימים צמד מצלמות באחד החדרים בהוסטל ובנוסף מצלמה אחת בחדר השירותים הצמוד.

המצלמות יצלמו באופן רציף את הנעשה בחדרים, אך ללא הקלטה ובטשטוש של הדמויות באופן שאינו מאפשר לזהות תווי פנים וגוף.  בתוך החדרים יוגדרו מרחבים וירטואליים, אשר כניסה של שני אנשים ויותר  לתוכם תפעיל את ההקלטה (כלומר צילומים שניתן יהיה לצפות בהם בדיעבד, במידת הצורך). הצפייה בתוצרים בזמן אמת או בהקלטה, תתאפשר בהתאם להרשאה שתינתן למספר מצומצם של בעלי תפקידים באקים בלבד (מנהל המסגרת, ומנהלת הדיור ומנהלת המחלקה המשפטית).

אנו מקווים כי הצלחתו של הפיילוט תאפשר התקנת מצלמות בטכנולוגיה דומה גם בחללים פרטיים במסגרות הדיור, כך שבכל מקרה של חשד לאירוע חריג, ניתן יהיה להסיר את הטשטוש ולזהות את הדמויות המצולמות.