אקים בימי הקורונה – חוזר מנכ"לית עדכני

23.3.20

כ"ז באדר תש"ף

אנשי אקים יקרים,

בימים אלה חשוב שנמשיך לעדכן את כולכם בהתמודדותם של אנשים עם מוגבלות שכלית בימי הקורונה. בהתאם לכך אני מוציאה חוזר מעודכן זה.

ראשית, אציין בהערכה רבה את פעילותם הנפלאה של מסגרות הדיור ומרכזי היום לאנשים במצב טיפולי או סיעודי. העובדים מגיעים ומעניקים בשמחה תמיכה בכל אדם וכולנו מודים להם מקרב הלב על כך. כן נציין את המשפחות היקרות שסגורות בבתיהם עם בניהם/בנותיהם עם המוגבלות ונותנים את הנשמה להעלות חיוך על פניהם.

גיבורת השבוע שלנו היא גלית קרא, עובדת אקים במערך הדיור שלנו ברחובות. היא ושלושה מהאנשים הגרים במערך דיור זה היו צריכים להיכנס לבידוד לאחר שנמסר להם שעמדו (בנפרד) לצד חולה קורונה מאומת. לגלית היתה קשה המחשבה שאחד האנשים בדירה בה היא עובדת כמדריכה ייכנס לחדרו לבידוד, שכן מהיכרותה אותו, הדבר יקשה עליו מאוד. היא לא היססה והחליטה להיכנס עמו ועם שני אנשים נוספים מדירות אחרות ברחובות לבידוד. לצורך העניין הקצנו דירה ל4 המבודדים. וכך גלית, מגויסת להעביר את ימיהם בחיוכים, מבלה עם האנשים בשיחות, במשחקים ובהכנת ארוחות משותפות עד יום חמישי הקרוב. בני משפחתה של גלית מתגעגעים אליה מאוד ובהם גם בנה בן ה14, אך הם מבינים את הצורך בהתגייסותה ועומדים מאחוריה בגאווה. גם אנחנו גאים בך, גלית!

אעדכן עוד כי הקצנו מספר דירות ברחבי הארץ שעומדות פנויות ומוכנות רק למגורי דיירים שיזדקקו לבידוד, זאת בנוסף לאזורי הבידוד שניתן יהיה להקצות בתוך מסגרות פעילות.

תגברנו את צוותי הדיור בעובדים שלנו מהמטה, מהסנגור הקהילתי, מהתעסוקה ומהפנאי. עובדים אלה מוגדרים כמפעל חיוני הפועל גם בעתות חירום. בהתאם, אנו גם נערכים להוציא תעודות מעבר לכל העובדים לצורך הגעתם לעבודה במקרה של סגר מלא. כידוע, החשש הגדול שלנו הוא מהדבקה. אנו סבורים כי ההחלטה שלקחנו לבטל את מסיבות הפורים מלפני שבועיים הוכיחה את עצמה עקב ההתפרצות כיום בארץ, ולכן עלינו להמשיך ולהיות שקולים וזהירים שבעתיים, שכן אנשינו נמצאים במצב רגיש ובסיכון גבוה, כידוע. בהתאם לכך, החשיפה של האנשים במערכי הדיור צומצמה לעובדים בלבד. בכל כניסה של עובד מתבצעת לו בדיקת חום והוא נדרש לאשר שאין לו תסמינים רפואיים.

האנשים, ששגרת יומם הופסקה והאנשים שהם אוהבים ורגילים לראות כבר לא יכולים לבקרם פיזית אלא באמצעים דיגיטליים, צריכים לקבל מידע מונגש בפישוט לשוני כמה שרק אפשר על מנת להפחית חרדות. בהתאם לכך נשלחו אליכם מערכי הסברה בהנגשה קוגנטיבית. שיח עם האנשים הינו הכרחי. כן חשוב להמשיך שיח משתף וקשר בלתי פוסק עם הורים ובני משפחה באמצעים דיגיטליים, כפי שאני יודעת שקורה במסגרות אקים השונות. קשר רציף בשקיפות מלאה מסייע מאוד להורים ולאמון ההדדי בינם לבין הצוותים במסגרות, שגם הם צריכים לקבל את אמון וגיבוי מבני המשפחות על עבודתם בימים אלה.

עוד אעדכן ש-4 מרפאות שיניים מתוך 22 המרפאות שאנו מפעילים נותרו פעילות – כל היתר הוצאו לחל"ת. המרפאות תפעלנה במתכונת חירום בהתאם להוראות משרד הבריאות ותתנה מענה לכל אדם במסגרת דיור הנמצא במכאוב.

לצערי, מתוך 930 עובדי אקים נאלצנו להוציא 450 עובדים לחל"ת ובהם כמחצית מעובדי המטה. כולנו תקווה שהם ישובו לעבודה סדירה במהרה.

עוד אעדכן בקורה בשטח. אקים כארגון סנגור ארצי וועד הורים ארצי באקים מלווים כמובן גם את הקורה במעונות ובכלל זה את הקורה במעון של עמותת על"ה – מוריה גדרה. ביום שישי האחרון ה20.3.20 התגלה במעון זה, מקרה של מטפלת שנדבקה בקורונה. הקבוצה בה עבדה המטפלת, 23 דיירים וכ-20 אנשי צוות, הוכנסו לבידוד. אנשי משרד הרווחה וביניהם גדעון שלום, ליליאן שפרן ושוש אספלר וכן אנשי פיקוד העורף שנקראו ע"י אנשי על"ה, נכנסו בערב שישי למעון ,לטיפול יזום ולתגבור.
בעקבות הטיפול חלק מהמשפחות לקחו את בן משפחתם מביתנים אחרים לביתם (מהקבוצה המדוברת כולם נזקקו לבידוד במעון). במהלך השבת, היה מחסור בצוות ובעקבות כך משרד הרווחה הפעיל התקשרות שלו עם 'גשר' – ספק כוח אדם בחירום, ובימי שבת וראשון נשלחו 10 עובדים מטעמו למעון לסייע בעבודה השוטפת. בהמשך נלקחו בדיקות מכל 23 האנשים בקבוצה שנחשפה לעובדת. כמו כן נשלח ציוד שכולל כפפות מסיכות רגילות וחלוקים למעון. זה המקום לציין כי אין המדובר בציוד מגן שעמו עובדים עם חולי קורונה, אלא ציוד בסיסי לעבודה עם מבודדים.

אתמול אחר הצהריים ביום ראשון הגיעו תוצאות הבדיקה של הדיירים ולצערנו הרב נמצא כי 6 מהם חולים בקורונה. בערב הם הועברו לבתי החולים לטיפול. כולנו נאחל להם החלמה מהירה ומלאה ונתפלל לשלומם. יתר 17 האנשים נמצאים בבידוד במעון.

אמש פנינו בשם עמי אילון, גלי ברמי ובשמי למנכ"ל משרד הבריאות, מר משה בר סימן טוב, בבקשה לערוך בדיקה חוזרת בעוד כמה ימים ל-17 האנשים וכן לערוך בדיקה ל- 20 אנשי צוות במעון על"ה מוריה, לאור המצב. הובהר למשרד הבריאות שעריכת הבדיקות תשיג, מלבד טיפול רפואי הולם ובזמן לאנשים, גם הגברת תחושת המוגנות של הצוותים, שנוכחותם קריטית עבור אנשינו. אנו מקווים שנענה בחיוב.

חברים יקרים, זו העת לגלות מנהיגות, כל אחד ממקומו ומתפקידו. עלינו לדאוג שהאנשים שבהם אנו תומכים ירגישו עטופים וששומעים אותם, שבני המשפחה יחושו שהיקרים להם מוגנים ונתמכים היטב ושהצוותים ירגישו את ההערכה הגדולה מצד כולם וימשיכו בשמחה במלאכתם החשובה והחיונית. מצב רגוע, נעים ומפרגן הוא הדרך הטובה ביותר לצלוח משבר זה – שאין לנו ספק שיעבור, כפי שכל המגפות עברו.

בריאות איתנה לכולם.

שלכם,

סיגל פרץ יהלומי

מנכ"לית אקים ישראל

*לקריאת חוזר מנכ"לית מס' 2 בנושא הקורונה, מיום 17 במרץ 2020: היכנסו לכאן

*לקריאת חוזר מנכ"לית מס' 1 בנושא הקורונה, מיום 5 במרץ 2020: היכנסו לכאן