התארגנות אקים נוכח משבר הקורונה – דבר מנכ"לית אקים, סיגל פרץ יהלומי

אנשי אקים יקרים, עובדים, מתנדבים, חברים ובני משפחה,

ברצוני לעדכנכם במתרחש בארגוננו בצל התפרצות וירוס הקורונה, על מנת שכולנו נהיה שותפים בהתמודדות זו ונעמוד יחד באתגר בצורה המיטבית.

כידוע, החל מ-15.3.20 נאסרה התקהלות של יותר מ-10 אנשים ומערכת החינוך הושבתה כולה, כולל לראשונה, גם החינוך המיוחד. כמו כן נסגרו הארכות היום בגני הילדים ובבתי הספר, מסגרות התעסוקה המוגנת (מע"שים ועוד), מועדוני בוגרים, תוכנית הנופש הארצי ומרכזי משפחה. עם זאת, קיימות מסגרות שממשיכות לפעול:

מרכזי יום לאנשים במצב סיעודי – מרכזי היום המיועדים לבוגרים (21+) במצב סיעודי או טיפולי המתגוררים בבית המשפחה ממשיכים לפעול.

מסגרות דיור נתמך – מסגרות הדיור על כל צורותיהן, מעונות הפנימיה, ההוסטלים והדירות בקהילה, ממשיכות לפעול ועברו לעבודה מסביב לשעון מבלי לצאת למסגרות התעסוקה היומיות.

כמו כן אקים ממשיכה להפעיל את מערך מרפאות השיניים במתכונת מצומצמת על מנת לתת מענה במקרי חירום באמצעות 5 מרפאות: בצפון במעון נווה רם, במרכז- ביפו, בירושלים – במעון אלוין, בדרום – באשדוד ובטללים. מטרתנו לוודא שלא יהיה אדם עם מוגבלות כאוב מבלי לקבל טיפול שיניים מידי בעת הצורך.

הנחיות חדשות והאתגרים:

בשל חשש כבד מהדבקת האנשים במסגרות הדיור ובמרכזי היום, רבים מהם חולים במחלות רקע ונמצאים בסיכון גבוה, התקבלה הנחיה לצמצם למינימום כניסה של בני משפחה (לקיים תקשורת חלופית מרחוק) ומטפלים פרא-רפואיים למסגרות אלו ולאסור לחלוטין כניסה של מבקרות של אל"א-אקים לאפוטרופסות, מפעילי פנאי ואנשים חיצוניים נוספים.

כך מצאנו את עצמנו במצב המאתגר שבו משפחות בקהילה סגורות בבתיהן עם הבן או הבת עם המוגבלות. מסגרות הדיור עברו לפעול במתכונת של 24/7 ללא אפשרות יציאה לתעסוקה ופעילות פנאי וללא ביקורי משפחה או יציאה לפעילות פנאי. מעבר לסכנת ההדבקה והחשש המתבקש, אנו נאלצים להתמודד עם מקרים של התנהגות מאתגרת שצפויים רק להחריף בנסיבות אלה.

צוותי אקים יעשו ככל שביכולתם להקנות סדר יום עשיר פעיל ומגוון בקבוצות קטנות או באופן פרטני לאנשים במסגרות.

בימים אלו פועל צוות מאגפי התעסוקה והפנאי והסנגור הקהילתי במטרה לפתח תכנים לפעילות פנאי והסברה שיתנו מענה לכל מי ששוהה בבתים, ילדים ובוגרים ויועברו באמצעים דיגיטליים.

במציאות החדשה שנוצרה, חוסר הוודאות קיים גם בקרב מקבלי ההחלטות. עדיין לא ידוע האם הארגונים המפעילים מסגרות ימשיכו לקבל הועדות ממשרד הרווחה בעבור המסגרות שהוחלט על סגירתן ואיננו יודעים אם תהיה אפשרות לשלם את שכרם של העובדים. במקביל ההוצאות במסגרות הדיור עולות משמעותית מאחר ויש צורך בליווי הדיירים גם בשעות היום, מאחר ומסגרות התעסוקה סגורות, לספק ארוחות צהריים ועוד.

במצב שנוצר, אם לא יתקבלו הועדות של משרד הרווחה אך אנו נמשיך לשלם משכורות לעובדי המסגרות הסגורות, אקים תקרוס תוך זמן קצר.

אנו משתדלים לקבל החלטות בשום שכל ולב, עם אחריות ועם חמלה. בהתאם לכך אנו פועלים למיפוי 924 עובדי אקים ב140 המסגרות שאנו מפעילים ברחבי הארץ. חלק מהעובדים שמסגרותיהם נסגרו, ישובצו ככוח תגבור במסגרות הדיור ובמרכזי היום. חלק מהעובדים יתבקשו לנצל את ימי החופשה שנותרו להם וחלק, מחוסר ברירה ובכאב יצאו לחל"ת עד סוף חודש מאי לצורך קבלת דמי אבטלה, כפי שהמדינה מאפשרת עקב משבר הקורונה. חשוב לציין כי עובדים אלו נשארים ביחסי עובד-מעסיק עם אקים ויחזרו לעבודתם בתום תקופת החל"ת. אנו עובדים ימים ארוכים ומאומצים כדי להוציא לפועל החלטות מורכבות אלו ולהתארגן מחדש.

כובד האחריות המוטל על כתפינו גדול מאוד ואנו נעשה כל שביכולתנו לעמוד באתגר. הנהגות ההורים בכל הישובים מתבקשות לתמוך ולסייע למסגרות לעמוד בהנחיות שהושתו עליהן ולחזק במילה טובה.

אני מבקשת להודות מקרב לב לכל העובדים המסורים שממשיכים בעבודתם החשובה. אקים מוגדרת כמפעל חיוני המחויב להמשיך ולפעול גם בשעת חירום וההתגייסות שלכם למילוי תפקידנו היא חיונית. תבורכו על כל עשייתכם ועל הנשמה היתרה שאתם מביאים עמכם לעבודה זו.

ובנימה אישית, אין לי ספק שנוכל לצלוח את משבר הקורונה ונשוב בקרוב לחיים יפים ונעימים. יש לנו את הכוחות והאמונה ביכולתנו.

נעשה זאת יחד, בערבת הדדית, באחריות אישית, כל אחד ממקומו ותפקידו.

מאחלת בריאות איתנה לכולם.

בכבוד רב,

סיגל פרץ יהלומי,

מנכ"לית אקים ישראל