הצלחנו. לא פחות!

נושמים לרווחה! 

 הסכם הושג בין משרדי האוצר והרווחה ובין מטה המאבק להעלאת שכר המטפלים והמדריכים של אנשים וילדים עם מוגבלות

על פי עיקרי ההסכם שהושג נקבע כי משרד הרווחה והביטחון החברתי ישפה את הארגונים להעלאת שכר המטפלים והמדריכים במסגרות הדיור (הפועלות 24/7) כך ששכרם יגיע ל7,300 שח בחודש למשרה מלאה ובמסגרות היום והתעסוקה (שהפעילות בהן היא יומית) ל7,200 שח לחודש למשרה מלאה החל מחודש יוני 24' ולאחר הכשרה. זאת, בהשוואה לשכר המינימום, העומד על 5,572 שח לחודש, בו תקצבו משרות אלה עד כה.

הסכם השכר החדש נאמד ע"י משרדי האוצר והרווחה בתוספת של 330 מיליון שח בשנה לשכרם של המטפלים והמדריכים ומהווה הישג ענק לקהילת האנשים עם מוגבלות בישראל.

תוספות התקציב לארגונים יבוצעו בשתי פעימות. בפעימה הראשונה הארגונים ישופו בתוספת תקציבית לצרכי שכר המטפלים והמדריכים כבר בחודש ספטמבר הקרוב. בפעימה השניה תינתן לכלל המטפלים והמדריכים תוספת שכר חודשית בסך 500 שח לאחר שיעברו הכשרה מקצועית ע״י משרד הרווחה ובמימון המדינה. הכשרה זו הינה בסיסית ותאפשר שירות וטיפול טובים יותר באנשים ובילדים עם מוגבלות. תוספת שכר זו בסך 500 שח תוענק למטפלים והמדריכים החל מחודש יוני 24', ובכך יגיע שכרם לסך של 7,200 שח עד 7,300 שח בחודש, כאמור.

יצוין כי תוספת שכר זו הינה עבור משרה בהיקף מלא והארגונים יוכלו להיעזר בתוספת זו באופן דיפרנציאלי בתגמול עובדים ע"פ פרמטרים של עבודה סיעודית (שהינה מאתגרת יותר), ותק, היקף משמרות וכדו.

ההסכם אליו הגיעו מטה המאבק ומשרדי האוצר והרווחה נשען על שלושה רכיבים – הגדרתו מחדש של תפקיד המטפל והמדריך כתומך מקצועי לאדם עם מוגבלות, המלווה אותו – חברתית, טיפולית ורגשית ומסייע להכללתו בחברה. כן הוא נשען על חובת הכשרה של כלל התומכים המקצועיים ועל תוספות השכר, כאמור.

במטה המאבק, הכולל 35 ארגונים בהובלת אקים, אלו"ט, איל"ן, פורום פ"ת (פיתוח תעסוקה לאנשים עם מוגבלות) ופורום מצליח (עמותות המפעילות דיור), מעדכנים עוד כי עם ההסכמה על עיקרי הסכם השכר החדש, הוסר איום ההשבתה של מסגרות היום לאנשים וילדים עם מוגבלות ושעריהם ייפתחו כמתוכנן החל מה1 בספטמבר.

סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים וראש מטה המאבק, שניהלה את הדיונים הקדחתניים אל מול משרדי הרווחה והאוצר בהשתתפות חבריה לוועד המטה, מסרה: "זו נקודת מפנה היסטורית ביחס החברה לאנשים עם מוגבלות ובקביעת סדר עדיפות שרואה אותם. לא רק כמס שפתיים אלא באמצעות הקצאה בפועל של משאבים כספיים.

"מדובר בהסכם שכר שמביא שינוי אדיר לאלפי המטפלים והמדריכים – תומכים מקצועיים של אנשים עם מוגבלות, המעניק הכרה וכבוד על עבודתם הקשה ובכך מחזק את חשיבות התמיכה וההכללה של אנשים עם מוגבלות בחברה שלנו.

"ההסכם מושתת על הגדרת תפקיד המטפל/ת והמדריכ/ה כ- תומכ/ת מקצועי/ת של אדם עם מוגבלות, על הכשרה מקצועית ברוח התפיסה ממוקדת אדם המושתתת על שייכות לקהילה ושמירה על ריבונותו של האדם עם המוגבלות ושמיעת קולו, וכן על עדכוני שכר.

"כולי תקווה שכעת נוכל למלא את תקני כוח האדם החסרים בעובדים טובים ואיכותיים ונוכל להתקדם גם לשלב יישום החוק החדש בינואר 2024 לפיו כל אדם יוכל לחיות בקהילה (גם אדם שזקוק לתמיכות מרובות) ושיהיו עובדים שיתגייסו לשורות הארגונים ויסייעו לנו להוביל מהפכה זו במדינה.

"תודתנו העמוקה נתונה למשרדי האוצר והרווחה על ניהול משא ומתן באופן שאפשר למנוע את השבתת המסגרות, ומתוך ראיית צרכיהם של אנשים וילדים עם מוגבלות בישראל. אני גאה בחבריי ושותפיי – האנשים עם מוגבלות וההורים של העמותות שלא הפסיקו להביע את הכרת התודה שלהם ותמיכתם בצוותים וכן למנכ"לי העמותות על מאבק העיקש שניהלנו למען כבודם ושכרם של אנשי הצוות ושל האנשים עם המוגבלות״.

בתמונה: מובילי מטה המאבק מימין לשמאל: סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים, דדי עטאס, מנכ"ל אלו"ט ואורית אילון פרידמן, מנכ"לית איל"ן