מדד ההכללה השנתי של אקים נמסר לנשיא המדינה ורעייתו

מדד ההכללה השנתי של אקים הוגש ביום ג' האחרון לנשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג, במפגש חגיגי שהתקיים בבית הנשיא בהשתתפות יו"ר אקים ישראל, הרב בני לאו, מנכ"לית העמותה, סיגל פרץ יהלומי, חברי אקים, רינה שכטר ואלישע פרידמן יו"ר אקים שפרעם והמרחב הערבי, יוסף ראשד ויו"ר אקים רמלה וסגן יו"ר אקים, בני פרג'ון
 
מהמדד השנה עולה כי חל שיפור בעמדות הציבור הרחב לטובת הכללת אנשים עם מוגבלות שכלית בחברה, לצד תת ייצוג שלהם בתקשורת
 
80% מהציבור בישראל סבור כי מרכז חייהם של אנשים עם מוגבלות שכלית צריך להתנהל בתוך הקהילה. זאת לעומת 42% שסברו כך לפני פחות מעשור.

בהיבט התקשורתי, 40% מכלל הכתבות והאייטמים האקטואליים בתקשורת שעסקו באנשים עם מוגבלות שכלית נקשרים למוחלשות (מקרי אלימות, התעללות, קשיי קיום וכו'). רק 21% מכלל האזכורים עוסקים בהכללה ושילוב בחברה. השימוש בתקשורת במונח המקטין "חוסים" גדול ב 50% מהשימוש במונח "אנשים עם מוגבלות שכלית". עם זאת השימוש במונח "פיגור שכלי", שאקים נאבקת כבר שנים להוציאו מהשיח, ירד משמעותית ועומד על 17% מכלל האייטמים.  

בנאומו במפגש אמר הנשיא יצחק הרצוג: ״מה שאתם עושים באקים הוא תיקון עולם של ממש. אתם מאפשרים לעוד ועוד אנשים להיות חלק מהשיחה. להיכלל בקהילה, להיות שותפים. זה נכון שמבחינות רבות, כמו ייצוג הולם בתקשורת, עוד הדרך רבה, אבל מה שהצלחתם להשיג ולשנות בפחות מעשור, ראוי לכל שבח. במלאכת מחשבת, ברגישות ובסבלנות, הצלחתם לחולל שינוי גדול. אתם השראה אמיתית, ומקור איתן לתקווה.״

יו"ר אקים ישראל, הרב ד"ר בני לאו, אמר באירוע: "אקים מייצרת מרחב חיים שיש לו שפה פנימית שמאמינה ביכולת ההשתנות של האדם ושל החברה. אנו מבקשים להטמיע שפה ששמה את האדם במרכז, שמקלפת את המוגבלות ומגלה את אור פניו של האדם באשר הוא אדם. המוטיב המרכזי של הכניסה למעגל הוא ההרגשה של אדם שהוא לא שקוף, שרואים אותו, שסופרים אותו, שמקשיבים לו. ההליכה של אקים אל עבר הסינגור העצמי גם היא קריאת כיוון אמיצה שמחייבת את כולנו, כל חלקי החברה. עלינו להתאמץ ולצאת מאזורי הקטלוג והנוחות שלנו ולהרחיב את מעגל השייכות." 
מנכ"לית אקים ישראל, סיגל פרץ יהלומי הוסיפה: "השינוי החיובי שמתרחש בעמדות הציבור לטובת הכללת אנשים עם מוגבלות שכלית בחברה, נובע להערכתנו מהנוכחות שלהם בפועל בקהילה –  בדיור, בתעסוקה, בצה"ל וכו. היום 40% מהאנשים שגרים במסגרות דיור, גרים בדיור בקהילה ומאז פתחנו את תכנית "שווים במדים", עם 5 חיילים לפני למעלה מעשור, כבר השתתפו בתוכנית כ-1,100 חיילים וכך בתעסוקה. הציבור מכירם ומבין שמקומם בקהילה ככל האדם."
לקריאת המדד המלא היכנסו לכאן