שר הרווחה, איציק שמולי, בביקור ראשון בדירת הצעירים של אקים באשדוד

"אני רואה פה בית במלוא מובן המילה. משפחה. אתה נכנס למקום ומרגיש את החום, את האהבה".
כך אמר היום שר הרווחה, איציק שמולי, שהתפנה מעיסוקיו והגיע לביקור בדירת הצעירים של אקים בעיר אשדוד לראות כיצד מתמודדים ילדי ואנשי אקים עם הקורונה. עוד אמר השר שמולי בביקורו: "יש לאנשים עם מוגבלויות זכות מלאה להיות חלק שלם ושוויוני בכל מרקם החיים שלנו.
המודל שאתם באקים מובילים מסתכל על אנשים עם צרכים מיוחדים בצורה אנושית, שוויונית, הוליסטית. מה שהייתי רוצה שיקרה זה שכולנו נסתכל על האנשים עם המוגבלות לא מתוך פטרונות, אלא מתוך כוונה אמיתית לשלב ולהשתלב. בזכות שותפים כמוכם אנחנו מצליחים להגשים חלק מהחלומות האלו", אמר השר. "אני בהחלט מתכוון לתת גז ולהוציא מן הכוח אל הפועל עוד יוזמות מהסוג הזה, שתכליתן לשלב לשלב ולשלב בקהילה.
זה היה ביקור מאוד מרגש ואנו נעשה הכל להפיץ את הבשורה של הבית הזה. יישר כוח!"
 
ביקור השר התקיים בצל הקורונה תחת נהלים קפדניים – בדיקת חום לכל מי שהגיע, עטיית מסכות, שמירת מרחק וישיבה בחצר הבית.
סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים ישראל פתחה את הביקור בהסבר על המטרה האסטרטגית של אקים ישראל לסייע לכל האנשים עם המוגבלות השכלית לחיות בקהילה ע"פ תפיסה ממוקדת אדם. היא סיפרה לשר שכרגע נמנעת האפשרות מאנשים במצב סיעודי לגור בבית דוגמת בית זה בקהילה וכי יש לתקן תקנות שיאפשרו זאת. בנוסף, היה חשוב לסיגל לפרט את התובנות החיוביות ממשבר הקורונה כדי לשמרן. "סגירת החינוך המיוחד, מסגרות התעסוקה והפנאי האחרות בסגר הראשון יצרה טירוף מוחלט. המשפחות והאנשים סבלו קשות. כעת בסגר השני, כשהחינוך המיוחד פתוח, מסגרות התעסוקה, מועדוני הפנאי, שווים במדים בצבא בהתאם למדיניות הבסיסים – זו מתנה גדולה לאנשים שאני תומכים בהם והפקת לקחים מצוינת.
התובנה השניה היא חשיבות האמון והשקיפות – שני נושאים קריטיים ואתה (השר) תרמת תרומה מכרעת בנושא האמון של ההורים כשאפשרת את היציאה מהדיור לבתי המשפחות בחגי תשרי. זו הייתה החלטה מתוך הקשבה שעוררה אמון. גם לשקיפות יש משמעות אדירה. אנחנו וועד הורים ארצי לדיור באקים, מקבלים ממינהל המוגבלויות דיווח שוטף של כל המאומתים והמבודדים במסגרות הדיור וכן שותפים של מינהל המוגבלויות בכל הנהלים הנכתבים. הקשר הזה חשוב ביותר. שוחחתי עם קולגות מחו"ל, ואני יכולה לומר אין לזה אח ורע גם לא בחו"ל.
תובנה שלישית – הבדיקות השבועיות שהצוותים שלנו מבצעים מדי שבוע במסגרת 'מגן אבות ואמהות', עוזרות לנו עד כה לקטוע את שרשראות ההדבקה".
תובנה רביעית ואחרונה – הסדרת מעמד המדריכים/ המטפלים. הם הגיבורים האמיתיים היום שמסייעים לאנשים עם מוגבלות. כשצריך הם עוזבים את ילדיהם ומסתגרים בדירות אקים בבידודים וכו. עלינו לחזק את מעמדם, זאת כדי לגרום לעוד אנשים טובים ואיכותיים לבוא לעבוד במסגרות הדיור עם האנשים שלנו. בהתאם צריך להכשיר אותם ולתת להם שכר ראוי".
 
בהמשך, עו"ד נועה בן צבי, סמנכ"לית אקים ישראל וענבל הוניג, מנהלת המערך באשדוד, הציגו את תפיסת העבודה בדיור בקהילה של אקים ורננה בת ה-17 שמתגוררת בדירת הצעירים, סיפרה לשר על הבית והחיים בו. אורנה טוביאס, מנהלת מחלקת שיקום ומוגבלויות בעריית אשדוד, עיר שהיא דוגמה ומודל לשילוב אנשים עם מוגבלות, נכחה גם היא בביקור וציינה את החשיבות בהרחבת מסגרות הדיור בקהילה לאוכלוסיות נוספות, כמו אנשים על הרצף האוטיסטי ואנשים במצב סיעודי. ערן וחניש, מדירת הזוגות של אקים באשדוד סיפר על הזוגיות המדהימה שלו ועל העבודה שהופסקה בשל הקורונה. קריסטינה גלודבלום, יו"ר סניף אקים אשדוד ואמא גאה לקים, ייצגה במפגש את הורי אשדוד.
 
אחרי שערך סיור קצר בבית תחת מגבלות הקורונה, הצטרף השר לילדי הבית בשיר – "שבט אחים ואחיות".
 
תודה לשר שמולי על הביקור המרגש. אנו שמחים שגם בימים מורכבים אלו מצאת זמן להתערות בחיי האנשים עם המוגבלות השכלית. אנו רואים בך שותף אמיתי לדרך!