בעקבות מותו של הצעיר איאד אלחלאק – אקים יוצאת בקריאה למשטרה ולשר לביטחון פנים

לכבוד                                          

חה"כ אמיר אוחנה                         ניצב מוטי כהן, מ"מ מפכ"ל

השר לביטחון פנים                        משטרת ישראל

שלום רב,

הנדון : הכשרות שוטרים לצורך זיהוי והתמודדות באירועים בהם מעורבים אנשים עם מוגבלות.

אנו פונים אליך בעקבות שורת מקרי מוות מזעזעים שנגרמו מירי שוטרים כלפי אנשים עם מוגבלות, וזאת בשל היעדר ידע בסיסי ונוהל התנהגות מיוחד מול אנשים עם מוגבלות.

אירוע הירי האחרון באיאד אלחלאק ז"ל, בחור עם צרכים מיוחדים במזרח ירושלים שאירע לפני יומיים, מצטרף לצערנו לאירוע ירי בשיראל חבורה ז"ל בחור עם מוגבלות נפשית מראש העין שאירע לפני כחודש ואירוע ירי נוסף ביהודה ביאדגה ז"ל בחור עם מוגבלות נפשית בבת ים מלפני כמה חודשים – אשר המשפחות שלהם בעצמן הזמינו את המשטרה והדגישו כי מדובר בבן משפחה עם מוגבלות שמצריך התנהגות שונה במקום – וכן המעצר האלים של יענקי רוזנברג בחור עם אוטיזם בהפגנה של הקהילה החרדית בירושלים לפני כשנה.

כאמור, מקרים אלו מקורם בראש ובראשונה בהיעדר הכשרה והדרכה מספיקה לשוטרים שבשטח. בשל כך, השוטר שנדרש ממנו להגיב במהירות על מנת להגן על עצמו ועל הסביבה במהלך אירוע 'חם', אינו מצליח לזהות ולהבין כי מדובר באדם עם מוגבלות 'שאינה נראית' (שכלית/נפשית/אוטיזם), ולכן לא מפעיל נוהל תגובה מותאמת.

אנו פונים אליך בבקשה דחופה להקמת מערך נגישות במשטרה (ולא להסתפק בממונה יחיד על נגישות, משום שאין בכך כל משמעות יעילה להדרכה אמיתית בכל הארץ), אשר יהיה פרוס במחוזות ובתחנות המשטרה ברחבי הארץ, ויפעיל הדרכות שוטפות בנושא, מענה מקצועי לשוטרים שבשטח וריענון נהלים. כמו כן אנו מבקשים כי תוקם מגמת נגישות במכללה הלאומית לשוטרים, כחלק מההדרכה והכשרת חובה לשוטרים, שכן יש מעל ל1.4 מיליון אנשים עם מוגבלות בישראל.

אקים ישראל, בהיותו ארגון ארצי, פועל למען קידום זכויותיהם והכללה בקהילה של 35,000 אנשים עם מוגבלות שכלית ובני משפחותיהם בישראל. במסגרת זו אנו יוזמים ומקדמים פרויקטים שתכליתם חשיפת צוותים מקצועיים לאנשים עם מוגבלות שכלית, במטרה להביא לשיפור מיומנויות תקשורת והתמודדות הן עם מצבי קיצון והן עם סיטואציות יומיומיות, באמצעות הסברה ומפגשים בלתי אמצעיים עם האנשים עצמם, כדי שכולם יכירו אותם, בשיתוף ארגונים חברתיים נוספים.

לאור כל האמור לעיל, אנו מבקשים לקיים פגישה דחופה עמכם ועם אנשי המקצוע במשטרה האמונים על נושא ההדרכות וההכשרות (כולל כאמור, במכללה הלאומית לשוטרים), כדי לבחון יחד כיצד ניתן לקדם, לשפר ולסייע בדרכי ההתמודדות, האבחון והפעולה המיידית של השוטרים בשטח, בכל הנוגע לאנשים עם מוגבלות.

בכבוד רב,

סיגל פרץ יהלומי

מנכ"לית אקים ישראל

 

העתק: שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, חה"כ איציק שמולי